Test-Drive-Home Μισοτελειωμένο
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προσπέρασμα - Κυκλοφορία σε στοίχους

Ο οδηγός επιτρέπεται να προσπεράσει προπορευόμενο όχημα μόνον εφόσον μπορεί να το κάνει χωρίς κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και εφόσον προειδοποιήσει έγκαιρα γι' αυτό.

Το προσπέρασμα επιτρέπεται, κατά κανόνα, από τα αριστερά.

Κατ' εξαίρεση, το προσπέρασμα επιτρέπεται από τα δεξιά αν ο προπορευόμενος οδηγός έχει δώσει σήμα ότι προτίθεται να στρίψει αριστερά και έχει μετακινήσει το όχημα ή τα ζώα του προς την πλευρά αυτήν.

Το προσπέρασμα απαγορεύεται γενικά στις εξής περιπτώσεις:

  • όταν κάποιος από τους οδηγούς που ακολουθούν αυτόν που προτίθεται να προσπεράσει άρχισε ήδη το προσπέρασμα.
  • όταν ο οδηγός που προπορεύεται στην αυτή λωρίδα κυκλοφορίας δώσει σήμα ότι προτίθεται να προσπεράσει άλλον.
  • Όταν η λωρίδα κυκλοφορίας, την οποία θα χρησιμοποιήσει ο οδηγός κατά το προσπέρασμα, δεν είναι ελεύθερη σε αρκετή απόσταση μπροστά του, κατά τρόπο ώστε, λαμβανομένης υπόψη της διαφοράς ταχύτητας του οχήματός του, κατά το χρόνο του προσπεράσματος, και εκείνης των οχημάτων, τα οποία προτίθεται να προσπεράσει, να μην εκθέσει σε κίνδυνο ή παρεμποδίσει τους ερχόμενους αντίθετα.
  • Αμέσως προ ή επί μη κυκλικού ισόπεδου οδικού κόμβου, εκτός αν:
    • επιτρέπεται το προσπέρασμα προς τα δεξιά,
    • η οδός, στην οποία γίνεται το προσπέρασμα, έχει προτεραιότητα,
    • η κυκλοφορία ρυθμίζεται από τροχονόμο ή με φωτεινούς σηματοδότες
    • το όχημα το οποίο προσπερνάται είναι ποδήλατο, μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα χωρίς καλάθι.
  • Αμέσως προ ή επί ισοπέδου σιδηροδρομικής διάβασης χωρίς κινητά φράγματα, εκτός αν η οδική κυκλοφορία ρυθμίζεται από φωτεινούς σηματοδότες, όπως αυτοί που χρησιμοποιούνται στους ισόπεδους οδικούς κόμβους.
  • Αμέσως προ ή σε διάβαση πεζών, η οποία έχει σημανθεί ως διάβαση πεζών στο οδόστρωμα ή με πινακίδα σήμανσης.
  • Μέσα στις σήραγγες με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
  • Οταν σχολικό λεωφορείο έχει σταματήσει σε οδόστρωμα με μία ή δύο λωρίδες κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση που κινείται και έχει αναμμένα τα φώτα έκτακτης ανάγκης για την αποβίβαση και επιβίβαση μαθητών.

Ειδικές διατάξεις για το προσπέρασμα:

  • Ειδικότερα σε οδόστρωμα διπλής κατεύθυνσης, το προσπέρασμα απαγορεύεται και κατά την προσέγγιση σε κυρτή αλλαγή κλίσης ή σε στροφές με ανεπαρκή ορατότητα, εκτός αν υπάρχει στα σημεία αυτό διαχωριστική νησίδα ή δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση αυτού που προσπερνά, οι οποίες ορίζονται με κατά μήκος διαγραμμίσεις, το δε προσπέρασμα γίνεται χωρίς να εγκαταλείψει ο οδηγός τις λωρίδες κυκλοφορίας που σημειώνονται ως κλειστές γι` αυτούς που έρχονται αντίθετα.
  • ο οδηγός, κατά το προσπέρασμα, υποχρεούται να αφήνει στο όχημα το οποίο προσπερνό αρκετό χώρο παραπλεύρως.
  • ο οδηγός, υποχρεούται μετά το προσπέρασμα, να επαναφέρει το όχημά του πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος, χωρίς κίνδυνο γι` αυτούς που προσπερνά.
    Αν όμως κινείται σε οδόστρωμα με δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας κατά κατεύθυνση και προτίθεται να προσπεράσει περισσότερα από ένα οχήματα, μπορεί να παραμείνει στη λωρίδα που χρησιμοποιεί για το προσπέρασμα, αν η ενέργειά του αυτή δεν προκαλεί δυσχέρεια στους οδηγούς ταχύτερων οχημάτων που τον πλησιάζουν από πίσω.
  • Οδηγός που αντιλαμβάνεται ότι άλλος οδηγός προτίθεται να τον προσπεράσει, υποχρεούται να κινείται πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος και να μην επιταχύνει την κίνησή του. Ο οδηγός βραδέως κινούμενου ή ογκώδους οχήματος, του οποίου δεν είναι ευχερές και ασφαλές το προσπέρασμα, λόγω της στενότητας ή της κατάστασης του οδοστρώματος, σε συνδυασμό με την πυκνότητα της αντιθέτως ερχόμενης κυκλοφορίας, υποχρεούται να μειώνει την ταχύτητά του και να πλησιάζει κατά το δυνατόν, στο δεξιό άκρο του οδοστρώματος, για να διευκολύνει το προσπέρασμα από οχήματα που ακολουθούν.
  • α) Σε μονόδρομους και οδούς διπλής κατεύθυνσης, που υπάρχουν δύο τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας, κατά κατεύθυνση, μέσα σε κατοικημένες περιοχές και τρείς εκτός αυτών, διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις, επιτρέπεται η κυκλοφορία σε παράλληλες σειρές (στοίχους).
    β) Στην περίπτωση αυτή, αλλαγή λωρίδας επιτρέπεται μόνον εφόσον δεν προκαλείται κίνδυνος ή παρακώλυση της κυκλοφορίας και δίνεται έγκαιρα προειδοποίηση.
    γ) Στην περίπτωση που προβλέπεται στο εδάφιο α της παραπάνω παραγράφου, ο προβλεπόμενος τρόπος οδήγησης δε θεωρείται ότι αποτελεί προσπέρασμα κατά την έννοια του παρόντος άρ8ρου. Η διάταξη της περίπτωσης ("Αμέσως προ ή σε διάβαση πεζών" που παραμένει εφαρμόσιμη.
  • Αν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε τα οχήματα να καταλαμβάνουν ολόκληρο το πλάτος του οδοστρώματος προς την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και κινούνται με την ταχύτητα του προπορευόμενου αυτών οχήματος, αλλαγή λωρίδας επιτρέπεται μόνο προκειμένου το όχημα να στρίψει δεξιά ή αριστερά ή να σταθμεύσει.
  • Στις περιπτώσεις κίνησης των οχημάτων σε παράλληλες σειρές (στοίχους), οι Οδηγοί των βραδυπορούντων οχημάτων υποχρεούνται να κινούν αυτό στη δεξιά λωρίδα του οδοστρώματος.


H συμπεριφορά του οδηγου στο δρομο

  • Δεν οδηγούμε επιθετικά – σεβόμαστε τις προτεραιότητες και δεν κορνάρουμε χωρίς λόγο.
  • Αντιμετωπίζουμε με στωικότητα αργά κινούμενα οχήματα, ηλικιωμένους πεζούς, ζώα που μπορεί να συναντούμε στο δρόμο μας, νέους οδηγούς ή οδηγούς που εκπαιδεύονται, την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
  • Δίνουμε χρόνο στον εαυτό μας και σκεφτόμαστε ορθολογιστικά.
  • Διατηρούμε την αυτοκυριαρχία μας, παρά την όποια παραβατική, ενοχλητική και επιθετική συμπεριφορά εντοπίσουμε σε σχέση με εμάς ή μη.
  • Αν αυτό δεν είναι δυνατό, και αφού έχουμε απομακρυνθεί από το ερέθισμα του θυμού μας, σταθμεύουμε όσο μπορούμε πιο σύντομα, μέχρι να ηρεμήσουμε (μπορούμε να δοκιμάσουμε να βγούμε από το αυτοκίνητο, να ακούσουμε μουσική και γενικά να κάνουμε κάτι που θα μας χαλαρώσει).
  • Αν θεωρήσουμε ότι ένας οδηγός παρεκτρέπεται, προσπαθούμε να τον αποφύγουμε και να απεμπλακούμε από την κατάσταση.

Διαχείριση συναισθημάτων

  • Αν παρατηρήσουμε ότι μας πλησιάζουν πεζοί με επιθετική διάθεση, παραμένουμε στο όχημά μας, κλειδώνουμε τις ασφάλειες του αυτοκινήτου και ανεβάζουμε τα παράθυρα.
  • Δεν παίρνουμε προσωπικά τις αντιδράσεις των άλλων οδηγών.
  • Όταν βιαζόμαστε, δεν αυξάνουμε ταχύτητα.
  • Ακόμη και όταν μιλάμε με έναν πεζό, αποφεύγουμε να κάνουμε χειρονομίες και γκριμάτσες που ένας άλλος οδηγός θα μπορούσε να μεταφράσει ως εχθρικές, αγενείς και αρνητικές.
  • Όταν κάνουμε ένα οδηγικό λάθος, τότε αναγνωρίζουμε το λάθος μας και ζητάμε συγγνώμη (με χειρονομία, αν δεν μπορούμε διαφορετικά).
  • Τόσο τα μάτια μας, όσο και το μυαλό μας πρέπει να είναι στο δρόμο όσο οδηγούμε.

Designed & Hosted byTakis
color
Πληροφορίες
Ρυθμίσεις
Μήνυμα
Αρχικές Ρυθμίσεις