- διακόπτης επιλογής των φώτων πορείας (μεγάλα) και διασταυρώσεως (μεσαία). Ο διακόπτης αυτός σας επιτρέπει να αλλάζετε τα φώτα πορείας σε φώτα διασταυρώσεως για να μην τυφλώνετε τον οδηγό του οχήματος με το οποίο διασταυρώνεσθε.
- Ο διακόπτης του οπτικού σήματος (σινιάλο). Ο διακόπτης αυτός επανέρχεται στη θέση του μόλις πάψει η πίεση του δακτύλου σας. Ανάβει στιγμιαία το φως πορείας (προβολέας) και είναι το οπτικό αντίστοιχο σήμα του ηχητικού της κόρνας μας (ηχητικής συσκευής).
- Ο διακόπτης της κόρνας. Η χρήση της κόρνας σας βοηθά να ειδοποιείτε εγκαίρως για τη διέλευσή σας. Προσοχή: πρέπει να αποφεύγεται η άσκοπη χρήση της.
- Ο διακόπτης επιλογής των δεικτών πορείας (φλας). Με το διακόπτη αυτόν μπορείτε να ανάβετε τον κατάλληλο δείκτη πορείας (αριστερό ή δεξί φλας) δηλώνοντας την πρόθεσή σας να αλλάξετε κατεύθυνση, λωρίδα κυκλοφορίας ή να βγείτε από τις θέσεις στάσεως ή σταθμεύσεως.
- χειρομοχλός του συμπλέκτη (ή η χειρολαβή του πίσω φρένου σε μερικά μοτοποδήλατα).
- Ο χειρομοχλός του «αέρα» (τσοκ) και ο χειρομοχλός του αποσυμπιεστή.
Η χειρολαβή του συμπλέκτη (που μπορεί να είναι μηχανικός ή υδραυλικός) συμπλέκει ή αποσυμπλέκει, μέσω του συμπλέκτη την κίνηση, που ο κινητήρας στέλνει στο κιβώτιο ταχυτήτων και στη συνέχεια μεταδίδεται μέσω αλυσίδας ή άξονα στον πίσω τροχό. Εάν έχετε ήδη επιλέξει σχέση («ταχύτητα») στο κιβώτιο, τότε ο συμπλέκτης ρυθμίζει αποκλειστικά τη μετάδοση κινήσεως στον πίσω τροχό ή τη διακοπή της.
Χρησιμοποιείτε το χειρομοχλό του συμπλέκτη όταν :- Επιλέγετε πρώτη σχέση και πριν ξεκινήσετε.
- Θέλετε να μη σβήσει ο κινητήρας, όταν ακινητοποιείτε τη μοτοσυκλέτα.
- Θέλετε να αλλάξετε σχέση στο κιβώτιο.
- Θέλετε να βάλετε «νεκρά» ταχύτητα.
Για να αλλάξετε ή να επιλέξετε σχέση στο κιβώτιο :
- Πιέζετε το χειρομοχλό τελείως πίσω.
- Επιλέγετε τη σχέση (ταχύτητα) με τον ποδομοχλό του αριστερού ποδιού σας.
- Απελευθερώνετε το χειρομοχλό μαλακά, κρατώντας τον λίγο περισσότερο εκεί που αισθάνεστε τη μοτοσυκλέτα να κινείται εμπρός, ενώ επιταχύνετε τον κινητήρα με το γκάζι (δεξί χέρι).
Ο χειρομοχλός του συμπλέκτη δεν υπάρχει στα μοτοποδήλατα με αυτόματο ή ημιαυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Ένα φυγοκεντρικό σύστημα φροντίζει για την κάλυψη της λειτουργίας της σύμπλεξης-αποσύμπλεξης.
- Ο διακόπτης που θέτει άμεσα τον κινητήρα εκτός λειτουργίας, όταν χρειάζεται αυτό να γίνει επειγόντως. Κλείνει όλα τα ηλεκτρικά κυκλώματα και βοηθά στο να αποφύγετε ανάφλεξη σε περίπτωση ατυχήματος. Σε φυσιολογικές συνθήκες χρησιμοποιείτε τον κεντρικό διακόπτη.
- Ο διακόπτης εκκινήσεως (μίζα). Ο διακόπτης αυτός χρησιμοποιείται για να θέσετε σε λειτουργία τον κινητήρα. Συνήθως υπάρχει ή ο διακόπτης εκκινήσεως (μίζα) ή ο ποδομοχλός εκκινήσεως. Σπάνια υπάρχουν και τα δύο.
- Ο διακόπτης των φώτων. Συνήθως ο διακόπτης αυτός έχει εκτός των δύο θέσεων «on - off» και μια τρίτη θέση για να μένουν ανοικτά τα φώτα σταθμεύσεως.
- Ο μηχανισμός επιταχύνσεως (γκάζι). Με το μηχανισμό αυτόν ουσιαστικά στέλνετε περισσότερο μείγμα καυσίμου στον κινητήρα, οπότε αυτός περιστρέφεται με περισσότερες στροφές ανά λεπτό. Κινήσθε προς το σώμα σας τον καρπό σας περιστροφικά (αντίθετα από τη φορά των δεικτών του ρολογιού) κρατώντας σφικτά τη δεξιά λαβή, για να επιταχύνετε. Τον αφήνετε να επιστρέψει στη θέση του για να επιβραδύνετε. Όταν ο μηχανισμός βρίσκεται στη θέση, όπου τον αναγκάζει το ελατήριο επαναφοράς του, τότε ο κινητήρας πρέπει να δουλεύει με τις λιγότερες επιτρεπτές από τον κατασκευαστή στροφές ανά λεπτό. Τότε συνηθίζεται να λέγετε ότι ο κινητήρας είναι στο «ρελαντί» (άφορτη λειτουργία).
- Ο χειρομοχλός του πρόσθιου φρένου (μανέτα). Ο δεξιός χειρομοχλός επιδρά στο πρόσθιο φρένο. Όσο πιο δυνατά πιέζετε τόσο ισχυρότερα τροχοπεδείτε (φρενάρετε).
Για να θέσετε το διακόπτη διακόπτη εκκινήσεως (μίζα) σε λειτουργία ακολουθείτε τις εξής διαδικασίες:
- Ελέγχετε τον προηγούμενο διακόπτη. Πρέπει να είναι ανοικτός (on).
- Ανοίγετε τον κεντρικό διακόπτη.
- Βεβαιωθείτε ότι έχετε «νεκρά» ταχύτητα στο κιβώτιο.
- Πιέστε το διακόπτη για να ξεκινήσει («πάρει μπροστά») ο κινητήρας.
Σε κάποιες μοτοσυκλέτες ο κατασκευαστής προβλέπει, όταν έχετε «βάλει ταχύτητα» στο κιβώτιο, να μη λειτουργεί ο διακόπτης εκκινήσεως, ακόμη και αν ακολουθήσετε την παραπάνω σειρά ενεργειών, παραβλέποντας τον έλεγχο της «νεκράς».
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σας ευχαριστούμε για την εμπιστοσύνη που μας δείχνετε όλα αυτά τα χρόνια. Θα χαρούμε να μάθουμε από τις παρατηρήσεις σας.