Test-Drive-Home Μισοτελειωμένο
ΕΡΩΤΗΣΗ
Η απόσταση ακινητοποιήσεως.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε την απόσταση ακινητοποιήσεως, που απαιτείται, όταν η μοτοσυκλέτα σας κινείται με διάφορες ταχύτητες. Η απόσταση ακινητοποιήσεως αρχίζει να υπολογίζεται από τη στιγμή που αντιλαμβάνεσθε την ανάγκη για φρενάρισμα έως το σημείο τέλειας ακινητοποιήσεως της μοτοσυκλέτας σας. Το ζητούμενο κατά την οδήγηση είναι να ακολουθείτε τον τρόπο, που σας δίνει τη δυνατότητα να σταματάτε με ασφάλεια.

Η απόσταση ακινητοποιήσεως εξαρτάται από το:

  • Πόσο γρήγορα κινείσθε.
  • Αν κινείσθε σε κατηφορικό, ανηφορικό ή ίσιο δρόμο.
  • Τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν και σε ποια κατάσταση βρίσκεται το οδόστρωμα.
  • Σε ποια κατάσταση είναι τα λάστιχα και τα φρένα σας.
  • Τι χρόνο χρειάζεσθε προσωπικά για να αντιδράσετε.
Η απόσταση ακινητοποιήσεως διακρίνεται:
  • Στην απόσταση μέσα στην οποία συνειδητοποιείτε την ανάγκη ακινητοποιήσεως (απόσταση ή χρόνος αντιδράσεως).
  • Στην απόσταση φρεναρίσματος.

Ο χρόνος και η απόσταση αντιδράσεως.

Ο χρόνος αντιδράσεως είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από τη στιγμή, που αντιλαμβάνεσθε τον κίνδυνο, μέχρι το σημείο, που αρχίζετε να φρενάρετε. Ο χρόνος αυτός ποικίλλει από αναβάτη σε αναβάτη και επηρεάζεται από:

  • Την ηλικία.
  • Τη φυσική και πνευματική κατάσταση.
  • Την κατάσταση της υγείας.
  • Την ώρα της ημέρας.
  • Την τυχόν κατανάλωση αλκοόλ ή τη λήψη φαρμάκων.

Να θυμάσθε ότι ένας υγιής και σε εγρήγορση αναβάτης χρειάζεται περίπου 75 εκατοστά του δευτερολέπτου ως χρόνο αντιδράσεως, διανύοντας σε αυτό το χρόνο απόσταση ανάλογη της ταχύτητας με την οποία κινείται η μοτοσυκλέτα.
Αυτό σημαίνει ότι ανάλογα με την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας θα έχετε διανύσει μια απόσταση πριν αρχίσετε να φρενάρετε. Οι αποστάσεις αντιδράσεως ανάλογα με την εκάστοτε ταχύτητα της μοτοσυκλέτας για έναν υγιή και σε εγρήγορση μοτοσυκλετιστή παρουσιάζονται στον πίνακα.

Η απόσταση πεδήσεως.

Η απόσταση πεδήσεως υπολογίζεται από το χρονικό σημείο που «πατάτε τα φρένα» μέχρι το σημείο που ακινητοποιείτε πλήρως τη μοτοσυκλέτα. Η απόσταση αυτή επηρεάζεται από:

  • Την κατάσταση του δρόμου.
  • Την κατάσταση των ελαστικών.
  • Την αποτελεσματική λειτουργία των φρένων σας.
  • Τη λειτουργία των αναρτήσεων.
  • Το βάρος (ο επιβάτης προσθέτει σημαντικό βάρος και προκαλεί αύξηση της αποστάσεως φρεναρίσματος).
  • Την ικανότητα του αναβάτη να χειρισθεί το όχημα.

Πρέπει να σημειώσετε, ότι η απόσταση φρεναρίσματος ποικίλλει ανάλογα με την ταχύτητα κινήσεώς σας. Ενώ η απόσταση αντιδράσεως μεταβάλλεται αναλόγως της μεταβολής της ταχύτητας (2 m περίπου για κάθε 10 km/h) η απόσταση πεδήσεως τετραπλασιάζεται όταν διπλασιάζεται η ταχύτητα. Βέβαια είναι γνωστό ότι η απόσταση πεδήσεως επηρεάζεται και από την κατάσταση του οδοστρώματος, των ελαστικών και τη γενικότερη κατάσταση της μοτοσυκλέτας. Όμως υπάρχουν και εύκολοι εμπειρικοί τρόποι υπολογισμού της αποστάσεως πεδήσεως.

Σύμφωνα με έναν από αυτούς τους τρόπους (τον απλούστερο) και για ταχύτητες 70-100 km/h η απόσταση φρεναρίσματος είναι ίση με το 1/2 της ταχύτητας σε km/h. Με βάση αυτόν τον τρόπο υπολογισμού, οι αποστάσεις πεδήσεως φαίνονται (ανάλογα με την ταχύτητα) στον πίνακα.

Οι αποστάσεις ακινητοποιήσεως και ασφαλείας.

Η απόσταση ακινητοποιήσεως προκύπτει από το άθροισμα της αποστάσεως αντιδράσεως και της αποστάσεως πεδήσεως (φρεναρίσματος). Και οι δύο αποστάσεις επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, η μεν πρώτη από την ψυχική, διανοητική και σωματική κατάσταση του οδηγού, η δε δεύτερη από την κατάσταση της μοτοσυκλέτας (όπως ήδη αναλύθηκε) και του οδοστρώματος.
Από το συνδυασμό των ενδεικτικών πινάκων προσδιορισμού της αποστάσεως αντιδράσεως και της αποστάσεως πεδήσεως, προκύπτει η απόσταση ακινητοποιήσεως, που ενδιαφέρει το μοτοσυκλετιστή για την ασφαλή οδήγηση. ένας άλλος, εμπειρικός, κανόνας για να υπολογίσετε την απόσταση ακινητοποιήσεως, λαμβάνοντας ως χρόνο αντιδράσεως ένα (1) δευτερόλεπτο, είναι ο εξής:
πολλαπλασιάζετε τις δεκάδες της ταχύτητας που κινείσθε με τη μοτοσυκλέτα επί τον εαυτό τους. Δηλαδή εάν τρέχετε με 50 km/h η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 5 x 5=25 m, ενώ εάν τρέχετε με 70 km/h η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 7 x 7=49 m.
Πόσο μακριά πρέπει να βρίσκεσθε από το προπορευόμενο όχημα; Υπάρχει κάποιος ακριβής και πλήρως επιστημονικά τεκμηριωμένος κανόνας για την απόσταση ασφαλείας που πρέπει να τηρείται από το προπορευόμενο όχημα; Όχι. Δεν υπάρχει.
Για τον υπολογισμό των αποστάσεων ασφαλείας υπάρχουν διάφορες πρακτικές μέθοδοι. Η απλούστερη από αυτές είναι ο κανόνας των 2 sec. Δηλαδή να απέχετε χρονικά 2 sec από το προπορευόμενο όχημα, οπότε και η απόσταση ασφαλείας είναι ανάλογη της ταχύτητας της μοτοσυκλέτας. Επομένως με ταχύτητα 50 km/h η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 28 m, ενώ με ταχύτητα 90 km/h η ελάχιστη απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 50 m.
Για τον υπολογισμό της αποστάσεως των 2 sec από το προπορευόμενο όχημα, σημειώνετε τη θέση αυτού δίπλα σε κάποιο στύλο ή πινακίδα αν υπάρχει. Μετράτε το χρόνο λέγοντας αργά «χίλια ένα, χίλια δύο» ή δύο φορές μια λέξη που την προφέρετε σε χρόνο ενός δευτερολέπτου. Αν τελειώνοντας το μέτρημα βρίσκεσθε δίπλα στο ίδιο σημείο τότε έχετε τη σωστή απόσταση, αν όμως φθάσετε στο σημείο πριν τελειώσετε τη φράση, τότε είσθε πολύ κοντά.


  1. Γυρίζετε το κλειδί στον κεντρικό διακόπτη στη θέση «ON».

  2. Βεβαιώνεστε ότι στο κιβώτιο δεν υπάρχει ταχύτητα. Η πράσινη ένδειξη της νεκράς πρέπει να ανάβει. Αν δεν υπάρχει η δυνατότητα αυτής της ενδείξεως, κινείτε τη μοτοσυκλέτα μπρος πίσω. Ο πίσω τροχός πρέπει να κινείται ελεύθερα.
  3. Ανοίγετε το διακόπτη των καυσίμων, αν αυτό δεν γίνεται αυτόματα.
  4. Βεβαιώνεσθε ότι ο διακόπτης άμεσης ακινητοποιήσεως του κινητήρα είναι στη θέση «ON».
  5. Αν ο καιρός είναι κρύος γυρίζετε και το χειρομοχλό του «αέρα» (τσοκ) στο «ON» (αν υπάρχει).

Ο κινητήρας ξεκινά ανάλογα με την προσφερόμενη από τον κατασκευαστή δυνατότητα.

Δύο τρόποι ξεκινήματος υπάρχουν και αυτοί είναι:

Mε τον εκκινητή (μίζα). Πατάτε το διακόπτη της εκκινήσεως (εναύσεως) στιγμιαία. Ο κινητήρας πρέπει να λειτουργήσει, πριν αφήσετε ελεύθερο το διακόπτη. Εάν δεν γίνει με την πρώτη φορά το επαναλαμβάνετε μερικές φορές.
Με τον ποδομοχλό εκκινήσεως (μανιβέλα). Ανοίγοντας το πάτημα του ποδομοχλού εκκινήσεώς του πιέζετε με το πόδι σας δυνατά μέχρι το κάτω μέρος της διαδρομής του, έως ότου ακούσετε τον κινητήρα να λειτουργεί καθαρά. Εννοείται ότι σε κάθε αποτυχημένη προσπάθεια επιτρέπετε στον ποδομοχλό να επανέλθει στην αρχική του θέση ωθούμενος από το ελατήριό του. Εφόσον ο κινητήρας λειτουργήσει, διπλώνετε το «πάτημα» του ποδομοχλού.

Να σημειωθεί ότι υπάρχουν διαφορές από τύπο σε τύπο, αλλά γενικά είναι καλό, την ώρα που επιχειρείτε να θέσετε σε λειτουργία τον κινητήρα, να ανοίγετε λίγο το «γκάζι». Όταν ο κινητήρας αρχίσει να ζεσταίνεται, κλείνετε τον διακόπτη του εμπλουτισμού μείγματος (τσοκ). Αυτό δεν ισχύει σε περιπτώσεις μοτοσυκλετών εφοδιασμένων με καταλύτη, οπότε δεν πρέπει να ανοίγετε το «γκάζι» όταν πατάτε τη «μίζα».
Για να σβήσετε τον κινητήρα πρέπει να κλείσετε «το γκάζι» τελείως, να βάλετε στο κιβώτιο «νεκρά» να κλείσετε τον κεντρικό διακόπτη και να βάλτε πρώτη ταχύτητα.
Παίρνετε το κλειδί μαζί σας, αν πρόκειται να αφήσετε τη μοτοσυκλέτα.
Κλείνετε και το διακόπτη καυσίμων, αν αυτό γίνεται χειροκίνητα.

Έτοιμοι να ξεκινήσετε με τη μοτοσυκλέτα σας.

Αφού μάθατε να εκκινείτε τον κινητήρα, πρέπει να μάθετε και να κινείσθε. Πριν ξεκινήσετε με τη μοτοσυκλέτα σας από τη θέση όπου βρίσκεται σταθμευμένη, πρέπει να βεβαιωθείτε ότι ο χώρος, όπου θα κινηθείτε, είναι ελεύθερος και βεβαίως ασφαλής.

Το Πρώτο Ξεκίνημα.

  1. Καθήστε άνετα στη σέλα της μοτοσυκλέτας, πατώντας τα πόδια σας κάτω.
  2. Θέστε τον κινητήρα σε λειτουργία, ενώ πατάτε το εμπρός φρένο.
  3. Πατήστε το χειρομοχλό του συμπλέκτη με δύναμη.
  4. Επιλέξτε με το αριστερό πόδι , που ήδη έχετε ανεβάσει στο υποπόδιο, την πρώτη σχέση στο κιβώτιο.
  5. Αλλάξτε πόδι, πατώντας το αριστερό κάτω και ρίχνοντας το βάρος της μοτοσυκλέτας σε αυτό.
  6. Βάλτε το δεξί σας πόδι στο δεξί υποπόδιο και πατήστε τον ποδομοχλό του πίσω φρένου.
  7. Ελευθερώστε το εμπρός φρένο και ανοίξτε ελαφρά το «γκάζι».
  8. Συγχρόνως αφήνετε το συμπλέκτη αργά, μέχρι να αισθανθείτε σε κάποιο σημείο της διαδρομής του χειρομοχλού, τον κινητήρα να επιβραδύνει και τη μοτοσυκλέτα να θέλει να κινηθεί μπροστά.
  9. Εκεί καθυστερήστε στιγμιαία την ελευθέρωση του χειρομοχλού του συμπλέκτη και ανοίξτε λίγο ακόμη το «γκάζι».
  10. Η προσπάθεια του κινητήρα να θέσει σε κίνηση τη μοτοσυκλέτα είναι πολύ σημαντική, γιατί πρέπει να υπερνικήσει την αδράνεια της μάζας μοτοσυκλέτας και οδηγού.
  11. Αφήστε τελείως το χειρομοχλό του συμπλέκτη, ανοίξτε λίγο ακόμη το γκάζι και αφήστε το πίσω φρένο, φέρνοντας και το δεξί πόδι επάνω στο υποπόδιο.
  12. Η μοτοσυκλέτα σας ήδη ξεκίνησε.
  13. Ενώ κινείσθε πρέπει να κοιτάτε εμπρός και όχι το μπροστινό τροχό σας.

Εάν θέλετε να ακινητοποιήσετε τη μοτοσυκλέτα σας πρέπει :

  1. Να κλείσετε το «γκάζι».
  2. Να πατήσετε και τα δύο φρένα προοδευτικά.
  3. Λίγο πριν ακινητοποιηθεί η μοτοσυκλέτα σας, πατήστε το χειρομοχλό του συμπλέκτη για να μη σβήσει ο κινητήρας.
  4. Κατεβάστε το αριστερό σας πόδι στο έδαφος για να στηριχθείτε.
  5. Αφού σταματήσετε:
    • Πατήστε το μπροστινό φρένο.
    • Αφήστε το πίσω φρένο και βάλτε κάτω το δεξί σας πόδι.
  6. Καθώς το αριστερό σας χέρι κρατά το χειρομοχλό του συμπλέκτη πατημένο, το αντίστοιχο πόδι σας ψάχνει τη «νεκρά» στο κιβώτιο.
  7. Πρέπει να βεβαιωθείτε ότι τη βρήκατε από το άναμμα της πράσινης ενδείξεως.
  8. Αφήστε το χειρομοχλό και βάλτε και τα δυο πόδια σας στο έδαφος.
  9. Προσέξτε το «πάτημα» του συμπλέκτη να γίνεται, όταν έχετε μικρή ταχύτητα, λίγο πριν ακινητοποιηθεί η μοτοσυκλέτα.
  10. Εάν κινείσθε με μεγάλη ταχύτητα, τότε φρενάρετε χωρίς να πατήσετε καθόλου το συμπλέκτη.
  11. Πατήστε το συμπλέκτη λίγο πριν σταματήστε.
  12. Δεν πρέπει να ξεχνάτε, ότι αφού σταμάτησε η μοτοσυκλέτα σας, για να κλείσετε τη μηχανή :
    • Κλείνετε το γκάζι.
    • Κλείνετε το διακόπτη.
    • Κλείνετε την τροφοδοσία καυσίμου (αν χρειάζεται).

Εξάσκηση για αρχάριους.

Μία καλή άσκηση για αρχάριους είναι το ξεκίνημα, η κίνηση με μικρή ταχύτητα και το σταμάτημα σε ευθεία γραμμή.
Επίσης, καλή άσκηση είναι και η κίνηση σε κυκλικές, αριστερόστροφες ή δεξιόστροφες τροχιές (καμπύλες) ή σε οκτάρια, που είναι και άσκηση των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδηγήσεως.
Πρέπει να κινείσθε αργά έως ότου μάθετε καλά να στρίβετε, να ξεκινάτε και να σταματάτε.

Designed & Hosted byTakis
color
Πληροφορίες
Ρυθμίσεις
Μήνυμα
Αρχικές Ρυθμίσεις