Test-Drive-Home Μισοτελειωμένο
ΕΡΩΤΗΣΗ
Η απόσταση ακινητοποιήσεως.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε την απόσταση ακινητοποιήσεως, που απαιτείται, όταν η μοτοσυκλέτα σας κινείται με διάφορες ταχύτητες. Η απόσταση ακινητοποιήσεως αρχίζει να υπολογίζεται από τη στιγμή που αντιλαμβάνεσθε την ανάγκη για φρενάρισμα έως το σημείο τέλειας ακινητοποιήσεως της μοτοσυκλέτας σας. Το ζητούμενο κατά την οδήγηση είναι να ακολουθείτε τον τρόπο, που σας δίνει τη δυνατότητα να σταματάτε με ασφάλεια.

Η απόσταση ακινητοποιήσεως εξαρτάται από το:

  • Πόσο γρήγορα κινείσθε.
  • Αν κινείσθε σε κατηφορικό, ανηφορικό ή ίσιο δρόμο.
  • Τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν και σε ποια κατάσταση βρίσκεται το οδόστρωμα.
  • Σε ποια κατάσταση είναι τα λάστιχα και τα φρένα σας.
  • Τι χρόνο χρειάζεσθε προσωπικά για να αντιδράσετε.
Η απόσταση ακινητοποιήσεως διακρίνεται:
  • Στην απόσταση μέσα στην οποία συνειδητοποιείτε την ανάγκη ακινητοποιήσεως (απόσταση ή χρόνος αντιδράσεως).
  • Στην απόσταση φρεναρίσματος.

Ο χρόνος και η απόσταση αντιδράσεως.

Ο χρόνος αντιδράσεως είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από τη στιγμή, που αντιλαμβάνεσθε τον κίνδυνο, μέχρι το σημείο, που αρχίζετε να φρενάρετε. Ο χρόνος αυτός ποικίλλει από αναβάτη σε αναβάτη και επηρεάζεται από:

  • Την ηλικία.
  • Τη φυσική και πνευματική κατάσταση.
  • Την κατάσταση της υγείας.
  • Την ώρα της ημέρας.
  • Την τυχόν κατανάλωση αλκοόλ ή τη λήψη φαρμάκων.

Να θυμάσθε ότι ένας υγιής και σε εγρήγορση αναβάτης χρειάζεται περίπου 75 εκατοστά του δευτερολέπτου ως χρόνο αντιδράσεως, διανύοντας σε αυτό το χρόνο απόσταση ανάλογη της ταχύτητας με την οποία κινείται η μοτοσυκλέτα.
Αυτό σημαίνει ότι ανάλογα με την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας θα έχετε διανύσει μια απόσταση πριν αρχίσετε να φρενάρετε. Οι αποστάσεις αντιδράσεως ανάλογα με την εκάστοτε ταχύτητα της μοτοσυκλέτας για έναν υγιή και σε εγρήγορση μοτοσυκλετιστή παρουσιάζονται στον πίνακα.

Η απόσταση πεδήσεως.

Η απόσταση πεδήσεως υπολογίζεται από το χρονικό σημείο που «πατάτε τα φρένα» μέχρι το σημείο που ακινητοποιείτε πλήρως τη μοτοσυκλέτα. Η απόσταση αυτή επηρεάζεται από:

  • Την κατάσταση του δρόμου.
  • Την κατάσταση των ελαστικών.
  • Την αποτελεσματική λειτουργία των φρένων σας.
  • Τη λειτουργία των αναρτήσεων.
  • Το βάρος (ο επιβάτης προσθέτει σημαντικό βάρος και προκαλεί αύξηση της αποστάσεως φρεναρίσματος).
  • Την ικανότητα του αναβάτη να χειρισθεί το όχημα.

Πρέπει να σημειώσετε, ότι η απόσταση φρεναρίσματος ποικίλλει ανάλογα με την ταχύτητα κινήσεώς σας. Ενώ η απόσταση αντιδράσεως μεταβάλλεται αναλόγως της μεταβολής της ταχύτητας (2 m περίπου για κάθε 10 km/h) η απόσταση πεδήσεως τετραπλασιάζεται όταν διπλασιάζεται η ταχύτητα. Βέβαια είναι γνωστό ότι η απόσταση πεδήσεως επηρεάζεται και από την κατάσταση του οδοστρώματος, των ελαστικών και τη γενικότερη κατάσταση της μοτοσυκλέτας. Όμως υπάρχουν και εύκολοι εμπειρικοί τρόποι υπολογισμού της αποστάσεως πεδήσεως.

Σύμφωνα με έναν από αυτούς τους τρόπους (τον απλούστερο) και για ταχύτητες 70-100 km/h η απόσταση φρεναρίσματος είναι ίση με το 1/2 της ταχύτητας σε km/h. Με βάση αυτόν τον τρόπο υπολογισμού, οι αποστάσεις πεδήσεως φαίνονται (ανάλογα με την ταχύτητα) στον πίνακα.

Οι αποστάσεις ακινητοποιήσεως και ασφαλείας.

Η απόσταση ακινητοποιήσεως προκύπτει από το άθροισμα της αποστάσεως αντιδράσεως και της αποστάσεως πεδήσεως (φρεναρίσματος). Και οι δύο αποστάσεις επηρεάζονται από διάφορους παράγοντες, η μεν πρώτη από την ψυχική, διανοητική και σωματική κατάσταση του οδηγού, η δε δεύτερη από την κατάσταση της μοτοσυκλέτας (όπως ήδη αναλύθηκε) και του οδοστρώματος.
Από το συνδυασμό των ενδεικτικών πινάκων προσδιορισμού της αποστάσεως αντιδράσεως και της αποστάσεως πεδήσεως, προκύπτει η απόσταση ακινητοποιήσεως, που ενδιαφέρει το μοτοσυκλετιστή για την ασφαλή οδήγηση. ένας άλλος, εμπειρικός, κανόνας για να υπολογίσετε την απόσταση ακινητοποιήσεως, λαμβάνοντας ως χρόνο αντιδράσεως ένα (1) δευτερόλεπτο, είναι ο εξής:
πολλαπλασιάζετε τις δεκάδες της ταχύτητας που κινείσθε με τη μοτοσυκλέτα επί τον εαυτό τους. Δηλαδή εάν τρέχετε με 50 km/h η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 5 x 5=25 m, ενώ εάν τρέχετε με 70 km/h η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 7 x 7=49 m.
Πόσο μακριά πρέπει να βρίσκεσθε από το προπορευόμενο όχημα; Υπάρχει κάποιος ακριβής και πλήρως επιστημονικά τεκμηριωμένος κανόνας για την απόσταση ασφαλείας που πρέπει να τηρείται από το προπορευόμενο όχημα; Όχι. Δεν υπάρχει.
Για τον υπολογισμό των αποστάσεων ασφαλείας υπάρχουν διάφορες πρακτικές μέθοδοι. Η απλούστερη από αυτές είναι ο κανόνας των 2 sec. Δηλαδή να απέχετε χρονικά 2 sec από το προπορευόμενο όχημα, οπότε και η απόσταση ασφαλείας είναι ανάλογη της ταχύτητας της μοτοσυκλέτας. Επομένως με ταχύτητα 50 km/h η απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 28 m, ενώ με ταχύτητα 90 km/h η ελάχιστη απόσταση ασφαλείας θα πρέπει να είναι 50 m.
Για τον υπολογισμό της αποστάσεως των 2 sec από το προπορευόμενο όχημα, σημειώνετε τη θέση αυτού δίπλα σε κάποιο στύλο ή πινακίδα αν υπάρχει. Μετράτε το χρόνο λέγοντας αργά «χίλια ένα, χίλια δύο» ή δύο φορές μια λέξη που την προφέρετε σε χρόνο ενός δευτερολέπτου. Αν τελειώνοντας το μέτρημα βρίσκεσθε δίπλα στο ίδιο σημείο τότε έχετε τη σωστή απόσταση, αν όμως φθάσετε στο σημείο πριν τελειώσετε τη φράση, τότε είσθε πολύ κοντά.


Τα ρούχα προστασίας εξασφαλίζουν όχι μόνο τη θερμότητα και την προστασία σας από την υγρασία, αλλά και την προστασία σας από πιθανούς τραυματισμούς στην περίπτωση ατυχήματος.


Ανάλογα με τα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή τους, διακρίνονται τα ρούχα προστασίας σε δύο μεγάλες κατηγορίες: ρούχα από δέρμα και ρούχα από ύφασμα.
Σε βροχερό καιρό πρέπει να χρησιμοποιήσετε αδιάβροχο και βέβαια κατάλληλα εσώρουχα (ισοθερμικά), όταν κάνει πολύ κρύο.

Ρούχα από δέρμα.

Είναι η παραδοσιακή και συνηθισμένη ένδυση του μοτοσυκλετιστή. Μπορεί να είναι ένα δερμάτινο σύνολο από δύο κομμάτια, που ενώνονται με φερμουάρ ή δεν ενώνονται, αλλά μπορεί να είναι και ολόσωμη δερμάτινη φόρμα.
Τα δερμάτινα κοστούμια δεν είναι ραμμένα για να φοριούνται πάνω από τα συνηθισμένα ρούχα σας. Στα πλεονεκτήματά τους περιλαμβάνονται η μείωση της αντιστάσεως του αέρα και η προστασία από αυτόν. Το δέρμα παραμένει το ανθεκτικότερο υλικό στο χρόνο και βέβαια, το ανθεκτικότερο, ακόμη και σήμερα, υλικό στη διάτμηση και την τριβή, πολύτιμα χαρακτηριστικά για την προστασία του αναβάτη σε περίπτωση ατυχήματος. Στα μειονεκτήματά τους περιλαμβάνονται το μεγάλο κόστος αγοράς και ο περιορισμός μερικών κινήσεων του αναβάτη.
Η δυνατότητα να ενώνονται με φερμουάρ τα δύο κομμάτια (μπουφάν, παντελόνι) αυξάνει την προστασία της μέσης από τις καιρικές συνθήκες και επιτρέπει τη χρήση του ενός από τα δύο κομμάτια. Σημειώστε ότι η αγορά ενός δερμάτινου «τζάκετ», αντί για μπουφάν, επιτρέπει περισσότερες επιλογές σε χρώματα και στυλ.

Ρούχα από ύφασμα.

Είναι ρούχα κατασκευασμένα από διάφορα υλικά. Το νάυλον, το PVC ή ακόμη και το κερωμένο βαμβακερό ύφασμα έχουν από χρόνια χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή ρούχων προστασίας. Νέα υλικά και τρόποι υφάνσεως επιτρέπουν την εξάτμιση του σωματικού ιδρώτα, ενώ συγχρόνως δεν επιτρέπουν στη βροχή και στον αέρα να εισχωρούν στο σώμα. Συνήθως τα ρούχα αυτά φοριούνται πάνω από τα καθημερινά σας ρούχα και οι τύποι που υπάρχουν στην αγορά είναι πολλοί.

Γάντια.

Τα γάντια που πρόκειται να αγοράσετε, ανεξάρτητα από το αν είναι κατασκευασμένα από δέρμα ή άλλο υλικό πρέπει να σας εξασφαλίζουν:
- Προστασία από το κρύο, τη βροχή και τον ήλιο.
- Προστασία από την τριβή, εάν πέσετε.
- Καλή αίσθηση των χειριστηρίων.
Για την προστασία από το κρύο και τη βροχή κυκλοφορούν πολλών ειδών γάντια  που καλύπτουν κάθε ανάγκη, όπως αυτά που φοριούν-ται μέσα από τα κανονικά, αδιάβροχα γάντια, που φοριούνται επάνω από τα κανονικά, θερμαινόμενα γάντια κλπ. Για την προστασία των χεριών (με τη γενικότερη έννοια) υπάρχουν οι ηλεκτρικά θερμαινόμενες χειρολαβές (σκριπτ) και οι θήκες (χούφτες) προστασίας.
Οι πρώτες προσφέρουν θέρμανση με ηλεκτρικές αντιστάσεις, ενώ οι δεύτερες «αγκαλιάζουν» τη χειρολαβή και το χειρομοχλό του συμπλέκτη επιτρέποντας την ελεύθερη είσοδο του χεριού.

Υποδήματα (παπούτσια).

Για την ασφάλειά σας αποφεύγετε να χρησιμοποιείτε υποδήματα που δεν προστατεύουν τους αστράγαλους και δεν έχουν αντιολισθητικό πέλμα.
Η προστασία των ποδιών από το κρύο, τα κτυπήματα και τη βροχή εξαρτώνται αποκλειστικά από την ποιότητα κατασκευής και το σχεδιασμό τους.
Η προστασία των ποδιών σε περίπτωση ατυχήματος εξαρτάται από το πόσο τα υποδήματα θα μείνουν στα πόδια σας ενώ πέφτετε και βέβαια, από τις καλά τοποθετημένες ενισχύσεις προστασίας. Καλά εφαρμοστές μπότες ή δετά μποτάκια βοηθούν πολύ.
Οι μπότες μπορεί να είναι από δέρμα, από νάυλον ή από λάστιχο. Στην περίπτωση που οι δερμάτινες μπότες σας δεν είναι τελείως αδιάβροχες, πιθανόν να χρειασθείτε γκέτες ή ελαστικές μπότες, που έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν τις δερμάτινες μπότες σας.

Designed & Hosted byTakis
color
Πληροφορίες
Ρυθμίσεις
Μήνυμα
Αρχικές Ρυθμίσεις